Sakkunnig och proffsig kundrådgivning

Keva Pensioner
Keva Pensioner

Över 80 procent av Kevas privatkunder anser att det går smidigt att söka pension, framgår det av enkäten som genomfördes på hösten 2016.

Privatkunderna ser Keva som en proffsig pensionsförsäkrare som erbjuder personlig service och som håller sina löften. Nästan 90 procent av svarandena anser att Keva lyckats utmärkt eller minst bra med sin service.

Pensionsåldern och pensionsbeloppet intresserar

Enligt enkäten kontaktar största delen av privatkunderna Kevas kundrådgivning för att få förhandsinformation om pensioner, till exempel om den egna pensionsåldern eller pensionsbeloppet. Utbetalningen av pensionen ger upphov till minst förfrågningar.

Av dem som svarade på kundenkäten skötte cirka 40 procent sitt ärende per telefon och ungefär lika många använde Kevas elektroniska tjänster. Glädjande många, hela 85 procent av svarandena, var medvetna om den elektroniska ansökningstjänsten.

I detta nu söker cirka 40 procent ålderspension via Kevas webbtjänst Dina pensionsuppgifter. I fjol var antalet inloggningar till tjänsten Dina pensionsuppgifter 600 000 medan antalet telefonsamtal till pensionsrådgivningen var 126 000.

Enligt enkäten kunde bland annat svarstiden, begripligheten, enkelheten och kundinriktningen utvecklas. Å andra sidan ansåg kunderna att pensionsbesluten var tydliga och begripliga. Enligt svarandena betonades identifieringen av kundernas behov och respons inte tillräckligt.

Kunderna önskar också att de skulle hållas bättre uppdaterade om frågor kring pensionen. Många kunder har ringt till kundrådgivningen för att kolla läget med pensionsansökan eller för att påskynda den.

Smidig ansökan om ålderspension

Svaren varierade bland dem som fått pensionsbeslut. Till exempel anser nästan alla som sökt ålders- eller deltidspension att pensionsansökan gick bra eller till och med utmärkt. Däremot är kunderna missnöjda med ärenden i anslutning till invalidpensioner och rehabilitering.

De som fått positivt beslut är nöjdare med anvisningarna för pensionsansökan och med övriga saker i anslutning till den. Däremot anser till exempel de som fått avslagsbeslut på invalidpension att pensionsansökan inte är smidig, och de anser att besluten varken är tydliga eller begripliga.

Undersökningen genomfördes som en webb- och brevenkät och i den berättade privatkunder sin syn på den service de fått på Keva. Drygt 4 000 kunder svarade på enkäten. Enkäten genomfördes på finska och svenska.

 

För ytterligare information:

Kundtjänstdirektör Taina Uronen, tfn 040 588 8469