Kevas kontorshus renoveras i samband med omstruktureringen av verksamheten

Keva
Keva

Kevas lokaler på Unionsgatan i Helsingfors grundrenoveras före utgången av 2019. Efter renoveringen kommer alla Kevaanställda att arbeta i samma hus. Renoveringen är ett led i omstruktureringen av Kevas verksamhet.

Kevas kontorshus färdigställdes 2005 och det ska nu genomgå en grundlig renovering som är klar i slutet av 2019. Kevas styrelse fattade beslut om det i slutet av augusti. En offentlig upphandling om renoveringen genomförs på hösten 2017.

Kostnadskalkylen för renoveringen är cirka 10 miljoner euro inklusive moms. Renoveringen kommer att betala sig på uppskattningsvis tio år. I dessa beräkningar ingår inte de synergieffekter som flyttet till en enda fastighet och det nya verksamhetskonceptet för med sig. Med beaktande av dem blir återbetalningstiden ännu kortare.

Renoveringen är ett led i Kevas förnyelse. Renoveringen gallrar kostnader, effektiviserar arbetet och förbättrar kundbetjäningen ytterligare.

- Efter renoveringen får alla Kevaanställda plats i samma hus. Hittills har en del av personalen jobbat i Hagnäs och Kampen. Centraliseringen ger betydande fördelar med tanke på ekonomin, verksamheten och miljön, säger fastighetsdirektör Petri Suutarinen.

Förnyelsen ger direkta kostnadsbesparingar eftersom Keva framöver betalar för underhållet av en enda fastighet och inte betalar hyra till utomstående. Renoveringen är därtill en lönsam investering som höjer värdet på Kevas kontorshus.

- Då Keva fungerar på ett enda verksamhetsställe belastas miljön mindre än tidigare eftersom till exempel återvinningen kan effektiviseras.

I och med projektet minskar elförbrukningen eftersom belysningen förnyas och husets automatik och reglerbarhet förbättras.

De förnyade lokalerna ger bättre möjligheter att utveckla och effektivisera verksamhetsrutinerna samt att utveckla de tjänster som erbjuds kunderna. Digitaliseringen förenklar processer, utvecklar servicemöten och skapar ny affärsverksamhet. Den digitala förändringen på Keva är ett strategiskt val, inte en lösning som grundar sig på teknologi. De nya teknologierna, verktygen och rutinerna tar Kevas kärnprocesser till en ny nivå.

- Arbetet blir smidigare och roligare, och gemenskapen ökar. Detta kommer också att inverka på kunderna som får allt bättre betjäning, säger Suutarinen.

 

Fakta:

- Kevas lokaler i Helsingfors uppgår nu till ca 15 400 kvadrat på tre adresser: Unionsgatan 43 (12 000 m2), Paasivuorigatan 3 (1 950 m2) och Norra Järnvägsgatan 25 (1 450 m2).

- I Kevas kontorshus på Unionsgatan arbetar ca 418 personer. På Paasivuorigatan arbetar ca 48 personer. På Norra Järnvägsgatan arbetar ca 65 personer. Framöver kommer 530 Kevaanställda att jobba i Kevas kontorshus.

- Då alla Kevaanställda jobbar i ett och samma hus i Helsingfors centrum löper arbetet smidigare samtidigt som bland annat trafikutsläppen minskar när man inte behöver pendla mellan de olika verksamhetsställena. Allt fler Kevaanställda kan också åka kollektivt till arbetsplatsen som ligger i centrum av Helsingfors.

 

För ytterligare information:

Fastighetsdirektör Petri Suutarinen, tfn 0400 330 322